Taitavan julkisen johtamisen ja vaikuttavan hankejohtamisen tuottavuuspohdintaa
Miten tuottavuutta voitaisiin parantaa TE-palvelujen
tuottamisessa?
![]() |
Tämä aloitus on Maire Mäen käsialaa |
Tuottavuuskartoituksella voidaan selvittää seuraavilla
kysymyksillä (Deloitte):
1. Onko organisaation tuottavuuspotentiaali otettu maksimaalisesti käyttöön?2. Onko teknologia hyödynnetty tarvittavassa laajuudessa?3. Onko palvelut järjestetty tuottavalla tavalla?
4. Tukevatko toiminta- ja johtamisprosessit tehokasta palvelutuotantoa?
5. Mahdollistaako organisaation toimintaympäristö tarvittavat tuottavuusparannukset?
Kartoitus tai kysely voidaan toteuttaa esimerkiksi asiatuntijapaneelina, yhteen tai kahteen TE-toimistoon (esim. suuri toimisto ja keskisuuri toimisto) kohdistettuna kyselytutkimuksena.
Ennen kartoituksen aloittamista kartoitustyötä pitää
valmistella ja pohjustaa. Vaikka kartoitus tehtäisiin itsearviointina, on
asiantuntijakonsultin käyttö valmistelussa usein välttämätöntä.
Valmisteluvaiheeseen kuuluu organisaation henkilöstön tutustuttaminen
kartoitukseen perusteluineen, asiantuntijapaneelin valinta sekä kartoituksen
toteutuksen yleinen suunnittelu. Keskeinen vaihe pohjustustyössä on
kysymyspatteriston mahdollinen räätälöinti sellaiseksi, että se soveltuu juuri
tutkittavana olevaan organisaatioon. Räätälöintiin sisältyy mm. uusien
kysymysten lisääminen ja tarpeettomien poistaminen.
2.
Henkilöstön osaamisen varmistaminen ja henkilöstön kehittämispotentiaalin
hyödyntäminen
Henkilöstökoulutuksessa tuottavuutta voidaan lisätä
vahvistamalla asiantuntemusta ja esimerkiksi tietoteknisiä taitoja
parantamalla. Henkilöstön aikaansaavuus puolestaan edellyttää, että tietokoneet
ym. laitteet ja ohjelmat ovat ajanmukaisia.Henkilöstön innovaatioiden esille nostamisen menettelyjen kehittäminen ja saaminen tarvittaessa laajaan käyttöön kaipaa uusia toimintatapoja, joita on hyvä kehittää yhdessä henkilöstön kanssa.
Innovaatioiden iduista kasvaa
Meripohjolan menestys.
Selvitetään henkilöstön mielipiteet kehittämistarpeista;
Asiat, jotka koetaan tärkeiksi, käsitykset siitä, miten hyviä ollaan ja miten
hyviä voitaisiin olla, mihin kehittämiseen ollaan sitoutuneita ja millaista
kehitystä toivotaan. Useimmiten parhaat innovaatiot tulevat niiltä henkilöiltä,
joita tarkastelu koskee.
3.
Prosessien johtaminen ja ohjaus
TE- hallinnossa palvelulinjojen (3) johtamisella ja
ohjauksella on oleellinen vaikutus TE-toimiston palvelutehokkuuteen.
Prosessijohtamisen välineillä organisaation ulkoiset ja sisäiset
palveluprosessit pystytään hallitsemaan paremmin ja ohjaamaan toimintaa
palvelutehokkuutta parantavaan suuntaan.
Tulosohjauksella palvelutuotannolle voidaan rakentaa selkeät
tavoiteasettelut ja seurantamenettelyt, jotka myös lisäävät palveluiden määrää
ja laatua. Ohjauskokonaisuuden valtakunnalliset linjaukset ovat vielä
keskeneräisiä.
TE-toimistojen palkkausjärjestelmä on viime vuosina uusittu. Se luo mahdollisuudet hyvän suoriutumisen palkitsemiseen.
Palvelutehokkuuden näkökulmasta erityisen tärkeää olisi
seurata asiakastyytyväisyyttä ja vaikuttavuutta myös aluetasolla. Toistaiseksi
TE-hallinnossa on käytetty vuosittain toteutettua asiakaspalautemenettelyä. TE-toimistojen palkkausjärjestelmä on viime vuosina uusittu. Se luo mahdollisuudet hyvän suoriutumisen palkitsemiseen.
4.
Seuranta- ja raportointitiedon ajantasaisuus ja saatavuus
Organisaation johto ja henkilöstö tarvitsevat tietoa
toimintansa kehittämisen tueksi. Myös vertailutiedolla on tärkeä merkitys.
Pelkkä tiedon saanti ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan myös tietojen
analysointia ja johtopäätösten tekoa sekä kehittämistarpeiden tunnistamista.
5.
Kustannusten tarkastelu
Kiinteät kulut; onko todellisia säästömahdollisuuksia?
”Hintalappujen” määrittely (esim. kokousten kokonaishinta)
eri toiminnoille ja toimintojen uudistaminen.Roolit tuottavuuden kehittämisessä
Eri tasoilla tarvitaan erilaisia toimia tuottavuuden
parantamiseksi. Seuraavassa karkeaa jäsentelyä eri tasojen tehtävistä
tuottavuuden edistämisessä.
Organisaatioiden
johto:
• Strategian
suunnittelu, johtaminen ja tavoiteasetanta, organisaation kehittäminen ja
prosessien hallinta
• Teknologian
hyödyntämisstrategia ja resursointi sekä uudistusten suunnittelu ja johto
• Asiakkuuksien,
tuotteiden ja palvelujen määrittely ja arviointi sekä työyhteisön arvot ja
asenteet
• Henkilöstöpolitiikka
sekä verkostoituminen ja yhteistoiminta muiden toimijoiden kanssa
Lähiesimiehet:
• Teknologian
käyttöönotto, osaamisen vahvistaminen sekä uudistusten suunnittelu ja
toimeenpano
• Ydin-
ja tukiprosessien johtaminen
• Tuotteiden
ja palvelujen käyttökelpoisuus ja laatu, työntekijöiden viihtyvyys ja työnteon
kannustavuus
Henkilöstö:
• Teknologian
tehokas soveltaminen, osaamisen lisääminen ja innovointi
• Prosessien
toimeenpano, kehittyminen työntekijänä ja tuottavuuden jatkuva parantaminen
• Työilmapiiri,
asiakas-suuntautuneisuus sekä osaamisen kehittäminen ja jakaminen
Tausta-aineisto pohdinnalle
Lähtökohdista valtionhallinnon organisaation tuottavuuspohdinnassa
Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 10. huhtikuuta valtionhallinnon vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman jatkamista ohjelmassa valmisteltujen suuntaviivojen mukaisesti.
Vaikuttavuus ja
tuloksellisuusohjelman keskiössä ovat valtionhallinnon roolin ja tehtävien
kirkastaminen, rakenteellisten uudistusmahdollisuuksien esiin nostaminen sekä
uutta roolia tukevien toimintatapojen käyttöönotto. Ministerivaliokunta korosti
työelämä- ja henkilöstökysymysten tärkeyttä valmistelussa.
Ohjelman johtoryhmän hyväksymän käsitteistön mukaan tuloksellisuus koostuu vaikuttavuudesta, palvelukyvystä,
aikaansaannoskyvystä sekä tuottavuudesta ja taloudellisuudesta. Ohjelmassa
mm. kehitetään yhdenmukaisia
työvälineitä ja menettelytapoja, joilla hallinnonalat voivat analysoida ja
priorisoida tehtäviä, uudistaa prosesseja ja karsia toimintoja. Hyvällä
johtamisella ja inhimillisten voimavarojen hallinnalla vaikutetaan
tuloksellisen toimintakulttuurin toteutumiseen, työyhteisön aikaansaavuuteen ja
työurien pidentymiseen.
Talouspoliittisen
ministerivaliokunnan kannanoton mukaan hallinnonalojen tulee valmistella
vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmansa vuoden 2012 loppuun mennessä. Kukin
hallinnonala nimeää 2–3 omaa tai poikkihallinnollista kärkihanketta, joita
voidaan pitää tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden sekä toiminnan tavoitteiden
kannalta erityisen merkittävinä. Ohjelmia koskeva ohjeistus toimitetaan
hallinnonaloille kevätkaudella 2012.
Vaikuttavuus- ja
tuloksellisuusohjelmassa ei aseteta sitovia henkilötyövuosien enimmäismääriä,
mutta valtiovarainministeriö seuraa ohjelman aikana henkilötyövuosien määrää
valtionhallinnossa ja raportoi kehityksestä vuosittain talouspoliittiselle
ministerivaliokunnalle. Ratkaisevaa jatkossa on kehysmenettelyssä määritellyn
euromääräisen tavoitteen toteutuminen. Kehyspäätöksen
toiminta-menomäärärahalaskennan taustalla on oletus valtionhallinnon
henkilöstömäärän vähenemisestä myös meneillään olevalla kehyskaudella.
Ministeriöiden tulee myös
toimittaa muutoin kuin suoralla budjettirahoituksella rahoitetuissa
toiminnoissa tiedot hallinnonalansa virastojen ja laitosten maksullisen
toiminnan euro- ja henkilötyövuosimäärien kehityksestä, toiminnan
kannattavuudesta sekä keskeisistä kehittämistoimista, joiden
henkilötyövuosimäärän kehitys poikkeaa siitä, mikä on toimintamenomäärärahojen
mitoituksessa asetettu aiemmin tavoitteeksi.
Kesällä 2011 lakkautetun valtion
tuottavuusohjelman kaudella 2005–2011 henkilötyövuosien määrä väheni
rakennekorjaukset huomioon ottaen noin 7 900 henkilötyövuodella. Tavoitellusta
vähennyksestä jäi toteutumatta noin 550 henkilötyövuotta eli 7 prosenttia.
(http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=355057)
Julkisen
sektorin erityispiirteistä
Julkisella sektorilla on tekijöitä,
joiden merkitys tuottavuuden lisäämisessä tuo erityispiirteitä
tuottavuuskeskusteluun. Esimerkiksi valtion laitoksen voi olla vaikeaa
vaikuttaa kulurakenteeseensa ja investoida tuottavuutta eniten lisääviin
uudistuksiin johtuen mm. virkajärjestelmästä sekä budjetoinnista ja
talousarviokirjanpidosta. Tuottavuus ei
ole julkisessa hallinnossa samalla tavalla organisaation olemassaolon kulmakivi
kuin markkinaehtoisessa toiminnassa.
Valtiolla tuloksellisuuden nykyisissä peruskäsitteissä on erotettu selkeästi laaja-alainen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja toiminnallinen tuloksellisuus, johon viraston tai laitoksen johtamisella voidaan välittömästi vaikuttaa. (Deloitte: Tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa Itsearvioinnilla organisaatioiden kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.)
Seuraavassa kuviossa on puntaroitu
julkisen sektorin erityispiirteitä (Lillrank)
Käsitemäärittelyä
Tuloksellisuus ilmaisee toiminnan
onnistumisen astetta. Tuloksellisuus on organisaation/yksikön kokonaistavoitteiden
saavuttamista ilmaiseva yläkäsite. Tuloksellisuus voidaan jakaa neljään pääulottuvuuteen. (Hiironniemi 2011)
Vaikuttavuus
Vaikuttavuus kuvaa toiminnan
tavoitteeksi asetettujen yhteiskunnallisten tilojen aikaansaamisen astetta eli
toiminnan ja suoritteiden vaikutusta kansalaisiin ja yhteiskuntaan suhteessa
vaikutuksille asetettuihin tavoitteisiin.
Tuottavuus
ja taloudellisuus
Molemmat käsitteet kuvaavat toiminnan
tuotosten ja panosten suhdetta.
Tuottavuus on panosten ja tuotosten
suhde, kun panokset ilmaistaan tuotannontekijöinä.
Taloudellisuus on tuotosten ja panosten
suhde, kun panokset ilmaistaan rahana. Taloudellisuutta voidaan ilmaista muun
muassa tuotosten yksikkökustannuksina.
Aikaansaannoskyky
Aikaansaannoskykyyn sisältyy yhtenä
näkökulmana laatu. Termi on määritelty (KT 2000) osa-alueiden kautta:
osaaminen, innovatiivisuus, viihtyvyys, työmotivaatio ja työkyky.
Aikaansaannoskyky kuvaa organisaation,
työyhteisön ja henkilöstön kykyä aikaansaada tuloksellisuutta.
Palvelukyky
Palvelukyky kuvaa asiakaspalvelun
toimivuudelle ja laadulle asetettujen tavoitteiden toteutumisen astetta.
Talousarvioasetuksen
mukaiset käsitteet
•
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
•
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallista
tehokkuutta, tuotoksia ja laadunhallintaa koskevat tavoitteet
•
Henkisten voimavarojen hallintaa ja
kehittymistä koskevat tavoitteet
•
Kirjanpitoyksikön toimintakertomukseen
sisällytettävät tiedot
Ehdotettujen
ja asetuksen sisältämien käsitteiden suhde:
•
Vaikuttavuus ja yhteiskunnallinen
vaikuttavuus muodostavat yhden tuloksellisuuden ulottuvuuden
•
Tuottavuus ja taloudellisuus sekä
henkilöstön aikaansaannoskyky ja palvelukyky ovat toiminnallisen
tuloksellisuuden alakäsitteitä
Tuottavuusparannus
(Deloitte):
palvelun määrä ja laatu
pysyy samana
___________________________
Työn määrä ja/tai hinta
pienenee
Kirjoittaja on Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston johtaja Maire Mäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti